Wednesday, May 4, 2011

Bila saya bangun pagi

Pernah tak anda bangun pagi-pagi dan teringat beg tangan Charles & Keith yang anda nampak kt Mid Valley semalam?? contoh. kalau anda sering mengalami simptom-simptom ini bermakna anda seorang yang kaki shopping. macam saya bangun pagi-pagi ni terus terbayang siput sedut masak cili api. meleleh air liur weh, bila nak dapat makan ni? tapi ini makanan bukan barangan membeli belah. grrrr. perangai shopping saya ni ada musim, musim saya bukan ikut peredaran zaman tetapi ikut suka rasa saya sendiri, ada musim saya mabuk beli kasut, ada musim mabuk beli handbang, lepas tu musim mabuk beli novel Inggeris atau melayu, agak2 musim baca novel dah nak abes, novel yg terakhir tu mungkin akan jadi mangsa tak habis baca atau baca secara langkah2. kemudian musim tak ade rasa nak beli ape2. dan sekarang musim nak beli shawl aje. oleh yang demikian masa bangun tidur pagi tadi saya terbayang shawl chiffon rainbow dari Milqynway Fashion. saya tgk sekali je shawl ni, masa tu rasa tak nak beli sangat ditambah dengan mata dah ngantuk semalam. tapi pagi ni berkorbar korbar rasa nak beli. entah ape2 aje kan. Then, isi borang nak beli, tekan butang submit. done! =.='

Masa training dengan FSTEP, saya dan kawan-kawan dekat sana pernah menghadiri ceramah tentang pengurusan kewangan dari AKPK dekat Bank Negara. yang paling saya ingat nasihat puan penceramah tu adelah, bagi mereka yang suka shopping ni, kalau dah berkenan dekat satu barang (cth, handbag) dekat shopping mall tu, jangan beli dulu, balik rumah dulu, esok pagi kalau masih teringat dekat handbag tu, jangan beli lagi, cuba tunggu sampai pagi keesokkannya, kalau masih teringat juga cuba tunggu sampai hari ketiga, dia cakap biasanya pada hari ketiga, kita tak kan teringat dah kt handbag tu. saya pulak gatal mulut pergi tanya, kalau teringat lagi macam mana? then puan penceramah tu cakap, then u go and buy it. itu jawapan yang saya nak dengan sebenarnya. kah kah kah kah. Lepas abes ceramah, saya dan ain pergi Sogo, eheh, Bank Negara dan Sogo kan dekat aje.

Nak shopping tak salah kan, asal jangan membazir. kalau guna kad kredit pun tak salah asalkan jangan lupa bayar. Ramai yang takut nak guna kad kredit, memang kena berhati2 guna kad kredit ni, jangan boros dan jangan lupa bayar before due date, nanti interest berkepuk pula. tapi banyak jugak kebaikannya, yang paling nampak bagi saya adalah bila kita nak beli secara online seperti flight ticket dan bayar bil seperti bil broadband, kan agak kurang menyenangkan kalau kita nak kena menapak kat kaunter, beratur semua. Kalau yang guna untuk shopping macam biasalah sebelum beli tu fikir dulu macam cerita Confession of Shopaholic, "Do i need this, do i need this, do i need this??!!" sambil tangan pegang barang tu dan hati berbelah bahagi, lepas tu teringat pula kalau beli handbag ni mungkin boleh digayakan dengan kasut yang baru beli minggu lepas, oh cantik dan sesuai sekali! hati berbelah bahagi lagi. kah kah kah kah, shopaholic sangat kan!


shawl beli dekat D Haja semalam. =.='


0 comments:

 
blog design by suckmylolly.com

Template Modified and Brought to you by : AllBlogTools.com blogger templates